På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.
SENESTE NYHEDER

Der er gode job i handelsbranchen

Medarbejderne inden for handel er glade for deres job. Alligevel viser en undersøgelse, at få danskere synes, at det er attraktivt at arbejde inden for handelsbranchen. DI Handel lancerer nu i fællesskab med DI Transport og DI Service en kampagne, der skal gøre op med branchernes dårlige image.

Blot 28 procent af de danskere, der ikke er ansat i handelsbranchen, synes, at job som kundeservicemedarbejder, lagermedarbejder og sælger er gode job. Det viser en ny landsdækkende undersøgelse, som analyseinstituttet Userneeds har foretaget for DI Handel, DI Transport og DI Service.

Undersøgelsen viser også, at 85 procent af de nuværende medarbejdere i handelsbranchen er tilfredse med deres job. Men de oplever fordomme om, at det er job, som alle kan få og udføre, og at det er lavstatusjob.

”Det er ærgerligt og beklageligt, at de nuværende medarbejdere i branchen oplever fordomme om deres job, og at det kun er en lille del af danskerne, der synes, at job i branchen virker attraktive. For vi er alle sammen afhængige af de her job, som er med til at holde samfundet i gang,” siger Annette Falberg, der er branchedirektør i DI Handel.

De positive historier skal frem i lyset

 Medarbejdere i handelsbranchen er faktisk mere tilfredse med deres arbejde end medarbejdere, der ikke arbejder i handels-, transport- eller servicebrancherne. Her ligger tilfredsheden på 80 procent. Medarbejdere er i dag glade for deres jobs, fordi de oplever at arbejde sammen med gode kollegaer, har en stor grad af frihed i deres job og oplever at gøre en positiv forskel.

Nu skal der gøres noget ved det dårlige image, lyder det fra DI Handel.

”Der er en risiko for, at vi kommer til at mangle medarbejdere inden for handelsbranchen, og derfor er der behov for, at vi får fremhævet de positive fortællinger fra job i branchen, så vi kan få gjort noget ved det dårlige og uberettigede image – og så de nuværende medarbejdere i branchen kan få den anerkendelse, de fortjener,” siger Annette Falberg DI Handel.

DI Handel lancerer derfor nu i samarbejde med Transport og DI Service kampagnen ”Godt Job”. Fælles for de tre brancher er nemlig, at de kæmper med dårligt kendskab og et dårligt image. Det skal kampagnen nu gøre noget ved at udbrede kendskabet til de tre brancher og fremhæve de positive fortællinger fra brancherne.

FAKTA

Om kampagnen
For få overvejer at arbejde inden for de tre brancher, og derfor risikerer vi, at vi inden for få år kommer til at mangle medarbejdere inden for handels-, transport- og servicebranchen, hvis ikke danskerne begynder at se lidt mere positivt på disse erhverv.

En landsdækkende undersøgelse viser, at medarbejderne i disse brancher er meget tilfredse med deres job - stort set tilsvarende jobtilfredsheden i resten af den danske befolkning. Derfor lancerer DI Handel, DI Transport og DI Service sammen en kampagne, som skal fremhæve de positive sider af job inden for de tre brancher.
Kampagnen lanceres i uge 37 og har til formål at nuancere danskernes opfattelse af, hvad et godt job er. Kampagnen viser således, at et godt job kan være mange ting, og at det er individuelt, hvad vi betragter som et godt job.

Om undersøgelsen
I samarbejde med Userneeds har DI Handel, Transport og Service foretaget en befolkningsundersøgelse blandt danskere i aldersgruppen 18-70 år samt medarbejdere i handel-, transport- og servicebranchen. Indsamlingen af besvarelser er foretaget som CAWI (computer-assisted web interviews) blandt tilfældigt udvalgte repræsentanter fra målgruppen i Userneeds’ Danmarkspanel i perioden 9. maj til 11. juni 2017. Der er foretaget i alt 2076 interviews med henholdsvis 1056 respondenter i handels-. Transport- og servicebrancherne og 1020 respondenter i den øvrige danske befolkning. Undersøgelsens hovedresultater er præsenteret herunder.

I undersøgelsen er der blevet spurgt ind til ni forskellige job fordelt på de tre brancher: chauffør, renovationsmedarbejder, flyttemand, lagermedarbejder, sælger, kundeservicemedarbejder, rengøringsmedarbejder, vagt og kantinemedarbejder.

Udvalgte tal fra undersøgelsen:

• I gennemsnit forbinder 28 pct. af danskerne, der ikke arbejder i handels-, transport- eller servicebranchen, i nogen/høj grad et job i handelsbranchen med at gøre et godt job. Danskerne har forskellige holdninger til de tre udvalgte job i handelsbranchen (lagermedarbejder, sælger og kundeservicemedarbejder), så dette gennemsnit indeholder et spænd, som går fra synet på sælgerens job (24 pct. forbinder det med et godt job) til lagermedarbejderens job (32 pct. forbinder det med et godt job).

• 30 pct. af de nuværende medarbejdere i handelsbranchen oplever, at der er fordomme om deres job.

• 85 pct. af de nuværende medarbejdere i handelsbranchen er meget tilfredse/tilfredse med deres job.

• 80 pct. af den øvrige danske befolkning, som ikke arbejder i handels-, transport eller servicebrancherne, er meget tilfredse/tilfredse med deres job.

Pressekontakt
Kontakt image
Branchedirektør
Tlf: +45 3377 4851
Mobil: +45 2240 8803
E-mail: anwfdi.dk
Læs mere om kampagnen
GodtJob kampagne
Fra d. 11. september og frem til medio november vil danskerne møde kampagnen "Godt Job" i deres Facebookfeed, i TV, i radio og i aviser landet over. Kampagnen fremhæver alle de positive sider, der er ved at have et job i handels-, transport- og servicebranchen.
PUBLICERET: 13-09-2017 OPDATERET: 18-09-2017