På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.
SENESTE NYHEDER

E-handelsbalance 2017

ANALYSE: Nationalbanken har for første gang offentliggjort statistik indeholdende alle køb/salg foretaget med betalingskort. Med den nye statistik kan vi udlede, hvor meget danske webshops sælger til udenlandske forbrugere, og hvor meget danske forbrugere køber i udenlandske webshops. Det er med andre ord første gang at e-handelsbalancen kan opgøres.
Figur: E-handelsbalancen: Danske betalingskort brugt i udenlandske webshops vs. Udenlandske betalingskort brugt i dansk webshops (mia. kr.)
Kilde: Danmarks Nationalbank

Opgørelsen viser et markant underskud på e-handelsbalancen. Danske forbrugere bruger over 5 gange så meget i udenlandske webshops som udenlandske forbrugere bruger i danske webshops. I 2016 købte danskerne for 34,5 mia. kr. i udenlandske webshops, mens det kun er lykkedes at sælge for 6,5 mia. kr. til udenlandske forbrugere. Det vil sige at e-handelsbalancen for 2016 havde et underskud på 28,1 mia. kr.

I 1. halvår 2017 har danskerne allerede købt for 23,2 mia. kr. i udenlandske webshops, mens de udenlandske forbrugere kun har købt for 5,2 mia. kr. i danske webshops. Underskuddet i e-handelsbalancen for 1. halvår 2017 er derfor allerede på 18 mia. kr. Trods underskuddet er det dog glædeligt at se, at danske webshops salg til udenlandske forbrugere er steget med 73 pct. fra 1. halvår 2016 til 1. halvår 2017. Samtidig er danskernes køb i udenlandske webshops ”blot” er steget med 31 pct.

E-handelsbalancen får et underskud på 35 mia. kr. i 2017

Fremskriver vi tallene for hele 2017, forventes danske webshops at sælge for 10 mia. kr. til udenlandske forbrugere, mens danskerne forventes at købe for 45 mia. kr. i udenlandske webshops i 2017. Underskuddet i e-handelsbalancen for hele 2017 forventes således at lande på 35 mia. kr.. svarende til en stigning på 29 pct. i forhold til 2016. 

Nationalbankens tal bliver understøttet af de seneste tal fra Eurostat (14. december 2017) der viser, at danske virksomheder er top 3 i Europa til at sælge via web, men når det gælder cross-border web salg, er vi på en sølle 26. plads. Det er derfor ikke nogen overraskelse, at danskere bruger flere penge i udenlandske webshops end udenlandske forbrugere bruger i danske webshops, da andelen af danske webshops med eksport er lav. Dog er det en overraskelse, at underskuddet i e-handelsbalancen forventes at være på hele 35 mia. kr. i 2017.

Der er gevinst med e-handel

Danske virksomheder skal i gang med at sælge til udenlandske forbrugere. Eksporten er afgørende for dansk økonomi, og mere og mere af handlen vil blive digital. Derfor skal vi have flere danske virksomheder til at sælge deres varer online til andre lande.

Der venter nemlig en stor gevinst til de virksomheder, der både har e-handel og sælger til udenlandske forbrugere via e-handel. DI har analyseret 3.807 industri, engros- og detailhandelsvirksomheders regnskabstal for årene 2010-2015. I analysen har vi set på, om virksomheder med e-handel og e-eksport performer bedre end virksomheder uden.

Performance analysen viser, at indtjeningen pr. ansat er 1,9 gange højere for virksomheder, der har både e-handel og e-eksport end for virksomheder uden e-eksport.

DI Business: "Danskere køber fem gange mere på nettet fra udlandet end omvendt"

Læs artiklen og se hvordan Globe Systems er med til at vende billedet og rette op på e-handelsbalancen.

Har du spørgsmål?
Kontakt image
Chefkonsulent
Tlf: +45 3377 4589
Mobil: +45 2221 9133
E-mail: teladi.dk
Læs mere om performance analysen
B2B e-handelsanalyser
DI Handel har analyseret, hvordan danske virksomheder med e-handel performer bedre ift. virksomheder uden e-handel. Analysen er baseret på 3.807 virksomheders regnskaber.
PUBLICERET: 22-12-2017 OPDATERET: 03-01-2018