På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.
SENESTE NYHEDER

Medarbejdere må ikke lave skjult reklame for deres arbejdsplads på deres Facebook-profiler

I starten af maj 2018 kom Forbrugerombudsmanden med en ny afgørelse, der påvirker alle ansatte, som reklamerer på Facebook for den virksomhed, som de er ansat i. Ifølge markedsføringsloven § 6, stk. 2 skal opslagene klart markeres som reklame. Det fremgår af den nye afgørelse mod selskabet Tradono Aps, der ejes af Trendsales.

af chefkonsulent Liv Thøger, DI Handel

I sagen med Tradono havde virksomheden indgået aftale med sine medarbejdere om opslag på medarbejdernes Facebook-profiler. Det fremgik af opslagene, at medarbejderne solgte forskellige varer via Tradono, men det fremgik ikke, at medarbejderne var ansat i virksomheden og postede opslagene efter aftale med virksomheden.

- I den specifikke sag med Tradono er vi helt enige i, at der skal gøres opmærksom på, at det er reklame. For der er jo tale om en klar aftale mellem de ansatte og selskabet. Her gælder de samme regler for de trykte medier som de digitale, siger branchedirektør Annette Falberg fra DI Handel.

For ifølge markedsføringslovens § 6, stk. 4, skal erhvervsdrivende klart oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame. Al reklame skal derfor tydeligt markeres som reklame. Det kan f.eks. ske med ordene ”reklame” eller ”annonce”, der skal stå tydeligt, som det første i opslaget. Således skal det tydeligt fremgå, hvis en medarbejder reklamerer på Facebook eller andre sociale medier.

Ytringsfrihed er også at fortælle om sin hverdag
- Vi skal huske på, at vi har ytringsfrihed i Danmark, så vi skal jo ikke stoppe, at en medarbejder i begejstring fortæller om sin virksomhed eller en oplevelse, som medarbejderen har haft på sin arbejdsplads. Der skal jo stadig være mulighed for at fortælle, hvad vi laver i vores hverdag uddyber hun.

Branchedirektør Annette Falberg mener heller ikke, at der er noget i vejen for at anbefale produkter på sociale medier, men har det et kommercielt indhold, så skal det være tydeligt, at der er tale om reklame. Det gælder også, hvis det gøres på frivillig basis.

- Som medarbejder skal man huske at gøre opmærksom på, hvor man arbejder henne, så har man i vores optik ryggen fri, slutter hun.

Fremadrettet vil forbrugerombudsmanden fortsat have fokus på skjult reklame og vil løbende tage sager op på området.

Har du spørgsmål?
Kontakt image
Chefkonsulent
Tlf: +45 3377 3798
Mobil: +45 2025 5160
E-mail: lithdi.dk
PUBLICERET: 16-05-2018 OPDATERET: 16-05-2018